Казка - це один з небагатьох засобів, який допомагає об’єднати дорослого та дитину, дає їм змогу зрозуміти одне одного; стає добрим другом-посередником
Між членами рожини, групою дітей тощо. Відтак казко терапія - це терапія за допомогою казки та казкового середовища( творення казки, слухання, розігрування), яку успішно можна використовувати в роботі і з дітьми, і з дорослими.
Основний вплив казко терапії відбувається на рівні змін ціннісних орієнтацій людини. Завдяки казковій історії сенс цінності усвідомлюється глибше, переживання стають гострішими, змінюється погляд на подію та ситуацію, а згодом – перебудовується система поведінки.
Для казко терапії використовують народні та авторські художні казки, які у свою чергу поділяються на:
- дидактичні;
- психокорекційні;
- психотерапевтичні.
Окрім того, в казко терапії застосовують не лише казки, а й інші жанри, зокрема:
- байки;
- легенди;
- притчі;
- оповідання;
- фентезі;
- анекдоти.
Якщо дитина дошкільного віку добре сприймає терапевтичне послання у формі казки, то, скажімо, підліток ліпше зрозуміє реальну історію з життя або ж притчу чи легенду.
Музична терапія – це використання спеціально підібраної музики для лікування, реалібітації, виховання й навчання дітей і дорослих. Відомо, що у Стародавній Греції та Стародавньому Римі активно використовували музику для лікування душевних та фізичних хвороб , а китайські цілителі ще задовго до Різдва Христового знали про відповідність п’яти музичних елементів (нот) п’яти внутрішнім органам (серце, печінка, нирки, легені, селезінка), і з урахуванням цього лікували людей.
Нині у державних системах страхової медицини кількох західних країн лікування музикою вже є офіційним визначним методом фізичного і психологічного відновлення. Багато сучасних вчених вважають музичну терапію допоміжним засобом психотерапії, цей метод успішно використовують і педагоги у виховній та навчальній діяльності.
З метою терапевтичної корекції зазвичай застосовують твори класичної (симфонічної, камерної) та народної музики. Саме ці твори дають змогу найліпшим чином стимулювати якомога більше асоціативних зв’язків у суб’єктивних переживаннях людини – слухача. Зокрема, вони:
- упорядковують думки;
- встановлюють рівновагу у діяльності нервової системи
Правильно та зі смаком підібрана музика позитивно впливає на емоційний розвиток та естетичне виховання будь - якої дитини. Тож музична терапія корисна і для гіперактивних і для пасивних дітей. Утім, кожній дитині передбачена своя музика.
Музична казко терапія – це поєднання методів казко терапії та музикотерапії у їхніх різних співвідношеннях. Це поняття свого часу незалежно виникло у різних фахівців України та Росії. Зокрема молодий науковець Олена Філь так формулює його визначення: «Музична казко терапія – це психолого-педагогічний та соціально-педагогічний метод допомоги особистості, який передбачає використання казки та музики в їх поєднанні з метою діагностики, корекції розвитку та мобілізації ресурсного потенціалу особистості».
Метод музичної казко терапії може застосовуватися і з навчальною метою. Залежно від конкретної методики, співвідношення «казкового» та «музичного» начал Олена Філь виділяє три основні види співвідношення музико - та казко терапії:
- домінування основних принципів та технік музикотерапії при допоміжній ролі казко терапії;
- використання музико - та казко терапії «на рівних»;
- домінування основних принципів і технік казко терапії при допоміжній ролі музикотерапії.
Окрім того, музична казко терапія базується за своїми різновидами буває:
- рецептивна ( імпресивна);
- активна (експресивна) .
Рецептивна музична казко терапія базується на позитивному впливі на особистість, на сприйняття нею творів мистецтва, зокрема:
- музичних казок;
- драматизації з використанням музичних творів;
- музичних спектаклів.
Експресивна музична казко терапія передбачає активну участь людини у роботі з музичними та казковими матеріалами, а також її активне творче самовираження, створення продукту власної творчої діяльності.
За формою проведення музична казко терапія може бути індивідуальною та груповою.
Під час музико- казкотерапевтичних сеансів у дитини поліпшується самопочуття, вона заспокоюється, налаштовується на позитивну творчість, розвиває уяву, музичну пам’ять та слух, виховує в собі гарний естетичний смак. Буває так, що дитина упродовж тривалого часу просить читати одну й ту саму казку. А це, як відомо, один з методів казко терапії: малюк асоціює себе з улюбленим героєм і «вмонтовує» його світовідчуття та поведінку у власну «базу даних». Так дитина знаходить відповіді шукати конструктивний вихід з конфліктних ситуацій.
Музична терапія та казко терапія – напрями арт-терапії давні, як світ. Утім, лише у XX столітті їх почали активно застосовувати і в медичній, і в психотерапевтичній, і в педагогічній практиках. Нині музична терапія та казко терапія зарекомендували себе як унікальний метод зцілення та виховання дитини.
Коментарi