ЯК ВІДБУВАЄТЬСЯ ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЯ У ДИТИНИ?
З 2 років починається період активного формування власного мовлення дитини. Звукове оформлення слова залишається ще досить недосконалим, але словниковий запас дитини з кожним місяцем суттєво поповнюється. У мовлення з’являються досить складні частини мови: прикметники, прислівники, займенники, прийменники.
Приблизно з 2 років 6 місяців у мовленні дітей з’являються речення з трьох і більше слів. Спочатку у них простежується багато помилок граматичного оформлення слів. Однак поступово кількість їх зменшується, що пов’язано із засвоєнням дитиною граматичної будови мови.. Мовлення дитини в цей період має ситуативний характер , тобто тісно пов’язаний із ситуаціями, у яких перебуває малюк. А відтак його мовлення має вигляд діалогу: запитання – відповідь.
Позбавлення дитини у цей віковий період нормального спілкування з дорослими та звуження її мовленнєвого спілкування одноманітними побутовими ситуаціями призводить до виникнення недорозвитку мовлення, яке згодом важко виправити.
У 3 роки мовлення здорової дитини є достатньо розгорнутим: вона активно спілкується, ставить запитання сама та відповідає на запитання інших людей, може розповісти з допомогою дорослого знайому казку чи віршик.
Навіть коли дитина ще не вимовляє правильно деякі звуки (а для такого віку це природно), у неї мають формуватися правильні уявлення про мовну норму, про те, як повинно звучати те чи інше слово, як потрібно правильно будувати речення і правильн6о вживати різні граматичні форми слів
У 4 – 5 років за нормативними показниками дитина має правильно вимовляти всі звуки рідної мови та вміти самостійно сказати чи повторити слова із складною складовою структурою (4 – 5 складів) і слова зі збігом приголосних. Засвоєно всі відмінкові та родові закінчення іменників і прикметників (крім найбільш складних нетипових випадків), дитина може контролювати граматичні помилки в мовленні інших людей. Дитина знає і називає основні кольори та основні збірні поняття.
КОЛИ НЕОБХІДНО ЗВЕРТАТИСЯ ДО ЛОГОПЕДА
Порушення звуковимови у дітей, яким виповнилося 5 років, вважається патологічними й у більшості випадків виправити їх можна лише за допомогою логопеда. Невиправлені недоліки можуть закріпитися і залишитися у дитини на все життя. Вони не лише ускладнять спілкування дитини, а й негативно вплинуть на засвоєння нею читання та письма.
Отже, помітивши порушення вимови навіть кількох звуків у дитини, старшої 5 років, слід обов’язково звернутися до логопеда.
Коментарi